Breast Cancer-Associated Thrombotic Microangiopathy

Breast Care (Basel). 2011 Dec;6(6):441-445. doi: 10.1159/000335201. Epub 2011 Dec 15.

Abstract

BACKGROUND: Thrombotic microangiopathy (TMA) is defined as thrombocytopenia and microangiopathic hemolytic anemia. Cancer-associated TMA, a rare but fatal condition, seems an entity distinct from classical thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP)/hemolytic uremic syndrome (HUS). PATIENTS AND METHODS: All patients with breast cancer-associated TMA treated at our institution between 2003 and 2008 were analyzed retrospectively. To elucidate pathophysiological mechanisms, we measured the serum activity of the metalloprotease ADAMTS13. RESULTS: 8 patients were identified. All showed bone marrow infiltration of breast cancer as well as thrombocytopenia, schistocytes, and hemolytic anemia. ADAMTS13 activity was mildly decreased in 4/6 patients (20-108%, normal range 30-120%), but none showed severely low levels as is characteristic of classical TTP. 6 patients were treated with anthracycline-containing fractionated chemotherapy, 5/6 patients experienced partial response. Overall survival was 13 months. Fractionated chemotherapy was well tolerated. CONCLUSIONS: Cancer-associated TMA has an underlying mechanism different from classical TTP. While bone marrow infiltration might be of major relevance, ADAMTS13 deficiency seems to be an epiphenomenon. Fractionated chemotherapy resulted in higher remission rates and comparatively long survival.

Hintergrund: Thrombotische Mikroangiopathie (TMA) wird definiert als Thrombozytopenie mit mikroangiopathischer hämolytischer Anämie. Die zwar seltene, aber infauste Krebs-assoziierte TMA scheint eine andere Entität zu sein als die (das) verwandte klassische thrombotisch-thrombozytopenische Purpura (TTP)/hämolytisch-urämisches Syndrom (HUS).

Patienten und Methoden: Alle an unserer Klinik zwischen 2003 und 2008 diagnostizierten Patienten mit Brustkrebs-assoziierter TMA wurden retrospektiv analysiert. Die Aktivität der Metalloprotease ADAMTS13 wurde ermittelt.

Ergebnisse: 8 Patienten wurden identifiziert. Alle zeigten eine Knochenmarkinfiltration durch das Mammakarzinom sowie Thrombozytopenie, Fragmentozyten und hämolytische Anämie. Die ADAMTS13-Aktivität war bei 4/6 Patienten leicht reduziert (20–108%, Normalwert: 30–120%), allerdings bei keinem so stark wie bei klassischer TTP. 6 Patienten wurden mit Anthrazyklin-haltiger fraktionierter Chemotherapie behandelt, 5/6 zeigten eine partielle Response. Das Gesamtüberleben betrug 13 Monate. Die Chemotherapie wurde gut vertragen.

Schlussfolgerungen: Der Krebs-assoziierten TMA liegt ein anderer Pathomechanismus zugrunde als der klassischen TTP. Während die leichte Reduktion der ADAMTS13-Aktivität nur ein Begleitphänomen zu sein scheint, spielt eine Knochenmarkinfiltration eine wichtige Rolle. Fraktionierte Chemotherapie zeigte eine hohe Wirksamkeit und resultierte in einer relativ langen Überlebenszeit.