Laryngorhinootologie 2000; 79(9): 526-531
DOI: 10.1055/s-2000-6939
SCHÄDELBASIS
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

MR-tomographische Untersuchung zur Entwicklung der Keilbeinhöhle

 P. Zeitler1 ,  J. Pahnke2 ,  S. Braitinger3
  • 1Kinderklinik Würzburg (Direktor: Univ. Prof. Dr. Speer)
  • 2HNO-Klinik Würzburg (Direktor: Univ. Prof. Dr. Helms)
  • 3MR-Tomographie Passau (Leiter: Dr. Braitinger)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Ermittelt werden sollte die postnatale Größenentwicklung der Keilbeinhöhle. Patienten: Hierzu wurden 83 kernspintomographische Kopfuntersuchungen von Kindern des ersten bis 15. Lebensjahres aus dem Institut für MR-Tomographie in Passau retrospektiv ausgewertet. Ergebnisse: Die Ergebnisse zeigen eine kontinuierliche Pneumatisierung und Größenzunahme des Sinus sphenoidalis von Geburt bis zum Adoleszentenalter mit teilweise erheblicher individueller Schwankungsbreite. Schlussfolgerung: Bei der Diagnosestellung einer akuten oder chronischen Sinusitis ist daher bereits im Kleinkindesalter mit einer möglichen Beteiligung der Keilbeinhöhle zu rechnen.

Development of Sphenoid Sinus in Pediatric Patients seen in MRI

Background: Aim of this study was to evaluate the postnatal growth pattern of the sphenoid sinus. Patients: 83 cerebral MRI examinations of infants and children aged 5 months to 14 years were retrospectively reviewed for pneumatization and growth of sphenoid sinus. Results: A continuous increase of pneumatization and growth of the sphenoid sinus was demonstrated between infancy and adolescence including considerable individual variations. Even in children less than two years old remarkable spatial extends of this sinus could be found in some cases. Conclusion: Diagnosis of an acute or chronical sinusitis in pediatric patients should alert the clinician to the possibility of a sphenoidal participation.

Literatur

  • 1 Aoki S, Dillon W P, Barkovich A J, Norman D. Marrow conversion before pneumatization of the sphenoid sinus: assessment with MR imaging.  Radiol. 1989;  172 373-375
  • 2 Schumacher G H, Heyne H J, Fanghänel R. Zur Anatomie der menschlichen Nasennebenhöhlen.  Anat Anz. 1972;  130 132-142
  • 3 Alyea O E van. Sphenoid Sinus.  Arch Otolaryngol. 1941;  34 223-225
  • 4 Mihalkovics V. Anatomie und Entwicklungsgeschichte der Nase und ihrer Nebenhöhlen. Sonderabdruck aus dem Handbuch der Laryngologie und Rhinologie, herausgegeben von Paul Heymann. Berlin; 1896
  • 5 Madeline L A, Elster A D. Suture closure in the human chondrocranium: CT assessment.  Radiology. 1995;  196 747-756
  • 6 Anderhuber W, Weiglein A, Wolf G. Cavitas nasi und Sinus paranasales im Neugeborenen- und Kindesalter.  Acta Anat. 1992;  144 120-126
  • 7 McAlister W H, Lusk R, Muntz H R. Comparison of plain radiographs and coronal CT scans in infants and children with recurrent sinusitis.  Amer J Roentgenol. 1989;  153 1259-1264
  • 8 O'Tuama L A, Swanson M S. Development of paranasal and mastoid sinuses: a computed tomographic pilot study.  Child Neurol. 1986;  1 46-49
  • 9 Szolar D, Preidler K, Ranner G, Kugler C, Wolf G, Stammberger H, Ebner F. The sphenoid sinus during childhood: establishment of normal developmental standards by MRI.  Surg Radiol Anat. 1994;  16 193-198
  • 10 Szolar D, Preidler K, Ranner G, Braun H, Kern R, Wolf G, Stammberger H, Ebner F. Magnetic resonance assessment of age-related development of the sphenoid sinus.  Brit J Radiol. 1994;  67 431-435
  • 11 Lazar R H, Younis R T. The current management of sinusitis in children. Clin Pediatr 1992: 30-36
  • 12 Wald E R. Sinusitis in infants and children.  Ann Otol Rhinol Laryngol. 1992;  101 37-41
  • 13 Duerinckx A J, Hall Th R, Whyte A M, Lufkin R, Kangarloo H. Paranasal sinuses in pediatric patients by MRI: normal development and preliminary findings in disease.  Eur J Radiol. 1991;  13 107-112
  • 14 Gross G W, McGeady S J, Kerut T, Ehrlich S M. Limited-slice CT in the evaluation of paranasal sinus disease in children.  Amer J Roentgenol. 1991;  156 367-369
  • 15 Moser F G, Panush D, Rubin J S, Honigsberg R M, Sprayregen S, Eisig S B. Incidental paranasal sinus abnormalities on MRI of the brain.  Clin Radiol. 1991;  43 252-254
  • 16 Spaeth J, Krügelstein U. Die Entwicklung des spheno-ethmoidalen Nasennebenhöhlensystems in der axialen computertomographischen Darstellung.  Laryngo-Rhino-Otol. 1996;  75 344-350
  • 17 Giannoni C, Sulek M, Friedmann E M. Intracranial complications of sinusitis: A pediatric study.  Amer J Rhinol. 1998;  12 (3) 173-178
  • 18 Lewin J S, Curtin H D, Eelkema E, Obuchowski N. Benign expansile lesions of the sphenoid sinus: Differentiation from normal asymmetry of the lateral recesses.  Amer J Neuroradiol. 1999;  20 461-466

Dr. P. Zeitler

Univ. Kinderklinik

Josef-Schneider-Straße 2 97080 Würzburg

    >